Holistische therapie

2 Oefeningen om je lijf te resetten naar wintertijd

wintertijd, de klok een uur terug, bioritme, balans, oefeningen, blog

wintertijd, de klok een uur terug, bioritme, balans, oefeningen, blog
Wintertijd. Gewoon even de klok achteruit een uurtje minder slapen en lekker door de winter in. Maar voor veel mensen raak toch hun biologische klok van dat uurtje terug behoorlijk in de war. Hun bioritme raakt verstoord. Velen merken dit aan een verstoord slaapritme.

Twee simpele oefeningen om je bioritme in balans te brengen als de wintertijd in gaat

En laat ik voor jou simpele oefeningen uit de natuurgeneeskunde hebben om zelf je bioritme weer in balans te brengen. Ik heb Quick fix variant (2 minuten) heel handig om bij kinderen te gebruiken en de nog effectievere oefening van (5 minuten). Kies welke bij je past of probeer ze allebei!

Wintertijd oefening 1 (5 minuten):

πŸ’†β€β™€οΈ Masseer op zondag, de dag dat de klok met verzet is een paar keer (door de dag heen vanaf het moment dat je wakker bent tot het moment dat je naar bed gaat) ALLE onderstaande genoemde meridiaanpunten.

Lees je deze post later, no worries, het mooiste dat je deze oefening op elk moment kunt doen. Bijvoorbeeld ook na bijvoorbeeld een vliegreis met tijdsverschil. Je zal dan minder jetlag klachten ervaren.

Dit doe je in de volgorde zoals aangegeven. En elk punt masseer je ongeveer voor 20 seconden. Je bent dan ongeveer voor deze oefening zo’n 5 minuten bezig.

πŸ’†β€β™€οΈΒ Je start met het meridiaanpunt dat matcht met de tijd van de klok op het moment dat je de oefening wilt gaan doen (zie de onderstaande tabel).Β Als je bijvoorbeeld om 20.00 uur vanavond gaat masseren begin je met het masseren van het kringloop 9 meridiaanpunt die tussen 19.00-21.00 uur het meest actief is. Dan ga je verder met de drieverwarmer 1, de galblaas 1 etc.

πŸ’†β€β™€οΈ Masseer de aangegeven meridaanpunten zowel links als rechts. Aan de linkerkant zie je de tabel met tijden en meridiaanpunten Β en rechts een afbeelding waar je deze punten kunt vinden.

Tabel tijden en meridiaanpunten

Overzicht locatie meridiaanpunten

Wintertijd oefening 2 (2 minuten):

Dit doe je met onderstaande oefening:

πŸ’†β€β™€οΈ Zoek met 2 vingers het meridiaanpunt 21 op in je linkerzij (dit punt ligt 1 handbreedte onder je oksel en dit punt kan gevoelig zijn) en masseer deze met jouw 2 vingers.

πŸ’†β€β™€οΈ Masseer met je andere hand tegelijkertijd de randen van je oorschelpen rechts en links, 1 voor 1 vanaf je hoofd tot je oorlel.

πŸ’†β€β™€οΈDeze oefening doe je 3 x per oor.

 

Je biosysteem zal zich gaan aanpassen

Als je de oefeningen zoals aangegeven doet zal je merken dat je biosysteem zich zal gaan aanpassen aan de nieuwe wintertijd. Het komt meer in balans. Waardoor omschakeling naar de juiste tijd gemakkelijker voor je lijf wordt en je slaap zal verbeteren.

Wanneer slaapproblemen bijven aanhouden

Wanneer je problemen met slapen, inslapen of doorslapen blijft houden is het altijd raadzaam eens holistisch te gaan kijken naar wat jouw slaapritme verstoord. Β Voordat je ervoor kiest over te gaan tot slaapmedicatie. Want te weinig slaap heeft direct effect op je lichaamssystemen, het functioneren hiervan en het je breinfuncties. Vaak merk je dit aan verminderde concentratie, geheugen en vermoeidheidsklachten.

Francis Lawa

Neem een moment pauze in je drukke bestaan. Weg met spanning en stress. Klaar met klachten die je belemmeren. Kies voor elke dag meer energieker en vrolijker voelen! Ontlaad spanning en ga op onderzoek naar de oorzaak Γ©n oplossing van je klachten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *